Hverdagsrehabilitering !!!

DEL DIN HISTORIE HER   —   står det   —   og det vil jeg gjøre.

Stor var gleden da Rolf ble oppmuntret til  å søke et nytt behandlingsopplegg, og enda større glede etter besøk av sykepleierske, fysioterapeut og hjelpetrener Randi som mente at søknaden ville bli innvilget. Målet som ble satt var å få Rolf opp av stolen og å kunne gå med støtte av en person i venstre arm og stokk i høyre. I nesten 2 år hadde Rolf vært avhengig av rullestol Hvorfor? Jo, fordi jeg havnet på sykehus med brukket ankel, og samtidig ble Rolf smittet av en alvorlig influensa som krevde sykehusinnleggelse. Dette forandret livet. Fra å ha trent hver morgen og holdt oss i så god form som mulig til tross alder og vanskeligheter,  var vi plutselig i en ny situasjon. Vi var blitt avhengig av hjelp, og det fikk vi. Jeg klarte meg, men Rolf trengte dessverre hjelp til stell morgen, middag og om aften. Noe måtte gjøres.

Hverdagsrehabilitering, som for Rolfs vedkommende gikk over 4 uker med 45 minutter hver dag, ble for ham en opplevelse. Gradvis med styrketrening   —   Reise seg fra stol og trene muskulatur i ribben vi fikk montert gjorde at humøret var på topp. Dette skal gå fint. Rolf var nå i meget bedre form. En plan ble laget. Denne ble gitt til hjemmesykepleien. Begge så vi for oss bedre dager. Vi har bare godt å si om alle vi har fått hjelp av, men når planen for oppfølging ikke blir holdt og ikke blir lest og fulgt blir motivasjonen borte.  –  Passiv pleie er nedbrytende. Rolf er helt avhengig av å klare seg selv mest mulig for å holde muskulaturen inntakt. De fleste forstår dette, men noen ganger har de nok ikke tid   —   da går det jammen fort. Hverdagsrehabilitering bør   —   etter min mening —- ha et  tett samarbeid med hjemmesykepleien. Dette at kommunikasjonen ikke er optimal kan være fordi at det er så nytt. Dessverre for Rolfs vedkommende var det ikke så mange som virkelig fulgte pleieplanen som var laget. Jeg så jo at de ikke leste den, og jeg kunne ikke blande meg opp i det – merket ganske snart at det var ikke noe populært. Så gikk da både motivasjon og styrke nedover. Jeg prøvde så godt jeg kunne å gå med ham, men det ble for tungt. Synd for både Rolf og hjelpetrener Randi som jobbet så godt sammen. Nå har vi igjen søkt om rehabilitering. Så får vi se. Målet er å kunne gå bedre. Ta tilbake den muskulaturen som er blitt svekket, og kunne bevege seg litt utenfor huset. Og ikke minst få igjen motivasjonen og tryggheten. Det er vårt inderlige ønske og vi skal prøve å gjøre vårt beste.

One thought on “Hverdagsrehabilitering !!!

  1. Fantastisk godt skrevet. Du uttrykker deg som en drøm. Det du skriver både i dette innlegget og de tidligere innlegg får oss til å føle at vi deltok sammen med deg. Heldige er din familie som har deg. Ønsker deg alt godt❤️

    Like

Leave a Reply

