VI TO !!!

JA — så er vi to i en rar og vond situasjon. Du er blitt syk og er inn og ut av sykehuset og jeg savner deg så — i stolen din sitter ingen. Gråten ligger bak i halsen — jeg svelger den ned — å gråte hjelper jo ikke. Nei, la meg heller vaske gulvet nå, men på min måte. Bøtte, grønnsåpe, klut finner jeg frem — og så ned på kne. Vil se om denne moppe vasken de gjør på sykehjemmet er like effektiv som min måte å vaske gulvet på. Hvorfor — ? Rolf var fire dager på sykehjem — et gammelt hjem som med tiden skal rives. En ettermiddag veltet jeg et pappkrus med vann, et lite hvitt håndkle i nærheten fikk gjøre nytte som vaskeklut, som sagt så gjort — jeg tørket opp vannet — og her er kluten!!!

klut

JA, dette ble resultatet. Jeg tok kluten med ut og ba om å få snakke med hun som var ansvarlig for forvaltningen. Vel, det fikk jeg. Jeg viste henne kluten og forklarte hva som var skjedd og sa: “Ville du hatt din mann liggende syk på et rom med så skittent gulv?”  Svaret: “har det vært så mange inne med skitne sko?” Den eneste som hadde vært hos min mann de tre dagene fra han kom inn var meg, og jeg kjørte til døren. Det skulle jo skinne av eldre omsorgen!!!  Og da skulle man jo tro at i alle fall renholdet var OK.

Så — Hva med tannpuss? Tannbørste og tannkrem lå på nattbordet (dette både på Haukeland og sykehjem) men tennene ble ikke pusset. Når man tenker på hvor viktig det er både for tenner, og tannkjøttsykdom (som kan virke inn på hjertet) er det nesten utrolig. Spesielt hos eldre. Burde det ikke vært en tannpleier både på sykehus og pleiehjem som fulgte opp pasientene? Det kan da ikke være en stor post på budsjettet eller hva?

Inn og ut av sykehus. Ikke ferdig behandlet ble du sendt til et sykehjem, etter fire dager hjem for om nødvendig sendes til korttidsopphold på et annet sykehjem. Hjemme ble du ordentlig dårlig igjen og så i ambulanse til Haukeland igjen. Lungebetennelse igjen, og nok en infeksjon i kroppen. Jeg må beundre deg Rolf, at du alltid er like blid og positiv. Fysisk og mentalt har du alltid vært et forbilde for oss alle. Nå begynner det nok å slite på deg. Denne  “JO, JO det går fint” er nok blitt belastende for deg. Men vi prøver å fremdeles å leve etter vårt motto; “Vanskeligheter er utfordringer”. Rolf husk; vi er bare eldre – jeg liker ikke ordet gamle – og jeg vil ikke behandles som om vi er gått ut på dato. Ingen går ut på dato. Vi får forskjellige lidelser, men hører fortsatt til i denne verden, og så lenge vi er her bør og skal vi behandles med verdighet. SØTTI år  har vi kjent hverandre. SEKSTISYV år har vi vært lykkelig gift og INGEN skal få ødelegge vår siste tid sammen her på jorden.

Tilbake er vi hos legen på sykehuset; “Hva med et tre ukers opphold på et sykehjem? I morgen skal du hjem”, sier legen og ser på spørrende på oss. Rolf og jeg ser fortvilet på hverandre — Å nei, ikke nå igjen. Jeg trekker pusten — ser på legen: ærlig, hva mener du er best? Jeg tror 3 ukers opphold med god oppfølging vil gjøre godt. Jammen, HVOR? Uff, tankene flyger gjennom hodet. Ikke en gang til å oppleve uverdige forhold. Da sykehjemmet hvor jeg oppdaget den skitne kluten ble nevnt, reiste jeg meg — GLEM DET — GLEM — lenger kom jeg ikke. Legen så på meg; “Har du noe ønske om et annet hjem?” Det hadde jeg. Rolf skulle jo være der uten meg. Neste morgen kom beskjeden. Solsletten: Det har bare faste plasser, men hadde et ledig rom for noen uker. SOLSLETTEN – Det heter SYKEHJEM, men her kom vi til et HJEM. På nattbordet sto et koselig kort: “Kjære Rolf, velkommen til oss. Håper du vil trives her. Vi gleder oss til å bli kjent med deg.”

Nå er Rolf hjemme. Jeg har vært der hver dag og følt meg tatt vare på. Vi føler en inderlig takk for den inderlighet vi ble møtt med. TUSEN TAKK. Ukene gikk så altfor fort.

One thought on “VI TO !!!

Leave a Reply

