Kropp og fjes eller Fjes og Kropp.

Jeg trer ut av dusjen har latt deilig varmt vann myke opp en stiv støl kropp   —   løfter armene over hodet strekker meg og stiller meg foran speilet, klar til å ta mine faste morgenøvelser. Plutselig får jeg virkelig øye på meg selv i speilet.  — Uff – er det slik jeg ser ut? Fjeset ikke så ille — men resten. Har ikke brydd meg så meget gjennom livet, men har jo trent jevnt,  —  er jeg blitt tykkere? Finner frem vekten – å jo den viser 6 kg mer enn det jeg liker, synes nokk at buksene jeg har er blitt vanskelig å få på. Vel-vel så får jeg slanke meg, det blir ikke lett i en alder av 90. Har måtte slutte å spille Badminton for ett år siden da jeg brakk ankelen.

Det blir det ingen Walters mandler, min yndlings sjokolade, på fredag og lørdagen. Den får Rolf kose seg med alene. — Fire dager —  vekten viser ingen forandring, dette kommer å ta tid. Om ettermiddagen kommer vårt doktor-barnebarn på besøk. Han har med seg kake og vil gjerne ha en kopp kaffe. Det skal bli —  Oi, men hvordan skal jeg slippe fra kremkaken han har med? Jeg prøver å regne ut, hvor mange kalorier? Hvilken strategi skal jeg gå for — si det som det er eller finne på en unnskyldning? Vi får se. Jeg dekker et lite koselig bord med den deilige kaken midt på. Forsyn dere nå, jeg preiker i ett kjør mens de to tar et digert stykke hver og håper de glemmer meg. Men nei; -Skal ikke du ha? sier husets herre (min ektemann gjennom 67 år). Jeg sier det rett ut. Jeg slanker meg. Mitt doktor-barnebarn ser forundret på meg. Slanker du deg? Ja, jeg må ta av tror jeg. Veier 6 kg for meget. For noe tull — er svaret jeg får. Det er meget bedre å ha noen ekstra kilo i din alder. Blir du syk og må på sykehus forsvinner kiloene og det kan fort bli en gammel, mager og rynket dame vi skriver ut. Og du har jo nesten ingen rynker i fjeset. Slanker du deg vil du se eldre ut for da kommer rynkene virkelig frem. Jeg griper et godt tak i bilringen  — og sier, MEN DENNE DA? — Han ser overbærende på meg. –Bestemor, DEN MÅ NOK SKJÆRES BORT.

Jeg ser på den deilige kaken, her må jeg velge. — KROPP eller — FJES. Jeg tar et stort stykke kake —  jeg går for fjes, mens jeg tenker at kremene fra Vichy (gratis reklame men pytt pytt, kjøpes på apotek) har vært medvirkende til å holde de værste alderstegnene i fjeset borte.

Altså mine venner. Jeg sier kort og godt. Valget kan fort bli — KROPP eller FJES.

19 thoughts on “Kropp og fjes eller Fjes og Kropp.

    1. Herlig vinkling ….Men må også innrømme at jeg fikk en god latter som kanskje bidro til litt fler smilerynker 😄😄

      Like

  1. Leste om bloggen din i BT idag og har nå lest alt du har skrevet. Kjempebra! Du viser at det går an å ha det kjekt selv om man er langt forbi pensjonsalder. Alle de som er deprimert fordi de runder 60 burde følge bloggen din!

    Like

  2. Hei 🙂 Nå har jeg lest bloggen din. Det var så interesant å lese. Min mor hadde blitt 91 i år. Jeg så aldri på henne som gammel. Hun hadde et ungt sinn,glad i seg selv og andre og koste seg med et glass vin 🙂 Hun døde så alt for tidlig, 14 november 2001. Allerede 15 år siden. Jeg ble så glad når jeg fant lesestoff om deg nå og at du blogget! Så gøy å lese og jeg ser det for meg. Kjenslig siden Mamma og Pappa har fortalt om de samme tingene som du skriver om. Du får det ned på papiret,og det er så bra! Jeg gleder meg til å følge deg 🙂 Så koselig.

    Like

  3. Gleder meg til ditt neste innlegg her på bloggen din. Jeg er vokst opp med en mor som var mye eldre enn alle andre sine mødre, men det tenkte jeg aldri på for hun var så ung til sin. Nå er jeg selv en godt voksen dame, og prøve så godt å holde meg ung og oppdatert både til sinn og kropp.

    Like

  4. Fantastisk morsomt – og SANT!! Og så vidt jeg kunne se i går, var du særdeles flott og sporty. Ikke et gram for mye.. 🙂
    Det var en stor fryd å få møte deg.

    Like

  5. Hadde yngste barnebarnet ditt i Steinerbarnehagen for vel 10 år siden. Du var alltid så blid og positiv også. Har vært hos tannlege -datteren din i dag og hun tipset meg om bloggen din. Jeg er pensjonert nå og har tid til å gjøre sånne koslige ting som å følge bloggen din. Årene gir og tar, også kiloer. Men det er sant som det er sagt: godt å ha litt å gå på- en kan fort bli tynn nok om en blir syk eller annet sørgelig støter til. Hils så masse til din kjekke husbond og lev vel videre. Marit

    Like

Leave a Reply

