80 Pluss !!!

Er du 80 ? — eller i åttiårene ? —  Husk du er ikke gammel! Jeg liker ikke ordet gammel- det på en måte så negativt. Uansett hvor mange ondter vi har og hvordan vår hverdag er, så har vi et langt liv bak oss fylt av erfaringer som ingen kan ta fra oss.

Når er man  gammel egentlig ? Ikke vet jeg. —  Nå runder jeg snart 91, men hva er det annet enn et tall, som så mange andre tall i livet. Det lærte mitt yngste barnebarn meg ved hjelp av en trampoline da jeg var 81. —  : Bestemor jeg synes ikke du skal prøve deg på trampolinen. Var det en liten skjult utfordring i ordene? Tankene resten av dagen svirret om  — hva tror dere? Jo  —  jeg tenkte på trampolinen. — Den hadde en sugende kraft. Da aftenen kom og alle var i seng klarte jeg ikke holde meg mer,  og kravlet meg opp på det gyngende underlaget. Og tro det eller ei, etter litt ustø bevegelse hoppet jeg.  —  Ikke himmelhøyt. Men små 80 års hopp. Da den lille karen neste formiddag sa: bestemor spiller du litt fotball med meg? — Ja, men først må jeg hoppe litt. — Det ble ganske stille. Jeg tror han var litt imponert.   —  Men så kom det. Du kan jo ingen triks. Men jeg er jo 81 år.   —PHU — det er jo bare år det.

Og fra da av var årene som kom og gikk bare år. —Dagene er det viktigste. Husk det kjære 80 åringer. Tiåret fra 80 til 90 kan nok by på vanskeligheter. Både fysisk og mental helse får ofte sine sår, men ikke tenk   — Ja-ja  —  Jeg er jo blitt så gammel. Prøv heller og ta det som kommer i din vei som utfordringer. Da jeg for 6 år siden, med et hjerte som hoppet i alle retninger  —  eller enkelte netter  —  sto nesten stille, måtte få pacemaker, ble jeg forskrekket og angst ble en ekkel følgesvenn. Men jeg var helt åpen om det, og det hjalp meg, og etter en tid var livet normalt igjen. “Du må være en sterk person” sier noen. Det er jeg ikke, men jeg er glad hver dag jeg våkner og får leve.

Kjære alle i åttiårene prøv å  —  Leve  — de årene dere får. Og uansett vær åpne med de rundt dere. Jeg ønsker dere alle alt godt.

6 thoughts on “80 Pluss !!!

  1. Hei Ada. Vi skulle gjerne fått låne noen av dine tekster, da de er relevant i forhold til vårt nye prosjekt: https://www.friprosjektet.no/#our-story. FRI-prosjektet jobber for å skape et samfunn der folk ikke settes i bås ut fra alder, og der seniorer blir viktige bidragsytere i samfunnet så lenge som mulig.

    Vi skal bruke tekstene dine i vår blogg, Psykobloggen.
    Om det er ok, så er det flott om du sender meg en epost (magnus@mentalhelse.no), hvor du bare skriver noe sånt som «det er ok». Om vi blir enige om å publisere så linker vi selvfølgelig til denne bloggen, som vi gjør med alle våre bloggere.

    Vi håper på positiv respons 🙂

    Med vennlig hilsen Magnus fra Mental Helse

    Like

Leave a Reply

